مواد شیمیایی

بیشتر بدانید

روانکار های صنعتی

بیشتر بدانید
منوی سایت
آمار بازدید سایت
  • کل بازدید : 827604
  • بازدید امروز : 243
  • بازدید دیروز : 622
  • بازدید این ماه : 2829
  • بازدید ماه قبل : 11997
  • آخرین بازدید : يكشنبه 18 شهريور 1403 (09:02) ق.ظ
 
چگونه روغنهای دیزلی و بنزینی را بشناسیم؟
طبقه بندیهای گوناگونی برای تفکیک روغن‌های بنزینی و دیزلی از یکدیگر وجود دارد. معروفترین این طبقه بندیها مربوط به انجمن نفت آمریکا با علامت اختصاری( API ( American Petroleum Institute است که روغن‌ها را بر اساس کیفیت آنها در دو گروه بنزینی و دیزلی طبقه بندی مي كند.
 در این طبقه بندی روغن‌های بنزینی با حرف اختصاری " S" که مخفف عبارت SERVICEیا  spark ignition می باشد مشخص شده اند و پایین ترین سطح کیفیت در این طبقه بندی با SA  و بالاترین کیفیت تا به امروز با SN مشخص شده است. روغن موتورهای دیزلی نیز با حرف " C" که اختصار عبارت  commercial یا compression ignition است مشخص شده‌اند و پایین ترین سطح کیفیت در این طبقه بندی با CA و بالاترین کیفیت تا به امروز با  CJ-4 می باشد.
شما می توانید برای انتخاب یک روغن مناسب برای خودروی خود به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید چراكه سازنده خودرو بر اساس سال طراحی موتور خودرو و شرایط کارکرد آن بهترین گزینه ممکن را به شما پیشنهاد داده است. معمولاً مشاهده می گردد در دفترچه های راهنمای خودروها یک روغن مربوط به یک شرکت خاص معرفی شده است و راننده از جایگزین کردن سایر روغنها اجتناب می کند.
دانستن این نکته لازم است که شما می توانید از روغن‌های دیگر نیز استفاده نمایید به شرط آنکه سطح کیفیت روغنهای دیگری که مد نظر شما می باشد با روغن معرفی شده در دفترچه خودرو یکسان باشد و یا ازسطوح کیفیت بالاتری که می تواند سطح کیفیت معرفی شده را پوشش دهد استفاده نمایید. برای نمونه شاید بر روی بسته بندی روغنها چنین نوشته ای ببینید API SG/CD و تعجب کنید شما کدام یک را در نظر بگیرید،SG که برای خودروهای بنزینی است یا  CD که برای خودروها دیزلی می باشد ! جای نگرانی نیست، افزودنی این نوع روغن‌ها طوری طراحی شده است که قابلیت استفاده در هر دو نوع خودرو را دارد و اگر شما دارای خودروی بنزینی هستید که باید از روغنی با سطح کیفیت SG استفاده کنید می توانید از آن روغن مصرف نمایید و در خصوص خودروهای دیزلی نیز به همین ترتیب.در خصوص تعیین گرانروی مناسب نیز به همین ترتیب باید عمل کرد . باز هم بهترین راه برای تعیین گرانروی مناسب برای روغن مورد استفاده در خودرو مراجعه به دفترچه خودرو می باشد. انجمن مهندسین خودرو ی آمریکا با علامت اختصاری( SAE (Society of AutomotiveEngineers گرانروی روغن‌ها را مشخص کرده است. به عنوان مثال SAE20W50که مقدار گرانروی مشخصی را نشان می‌دهد و با SAE 10W40  ، SAE 5W30و یا SAE 40متفاوت می باشد و هرکدام از آنها نشاندهنده گرانروی خاصی می باشند.
 
منبع:شركت نفت ايرانول

 
 
 
 

تماس با ما

روش های ارتباط با ما
 ایران ، اصفهان ، شهرک صنعتی شرق اصفهان ،خیابان یکم ،  پلاک 13 
  9831-36205290-95+

  info@aryaexir.com